شهر تهران و آپارتمان نشینی


شهر تهران با جمعیت بیش از هشت میلیون نفر و در برگرفتگی اراضی حدود شصت و یک هزار هکتار در زمره کلان شهرها محسوب می شود .


 تجمع امکانات اقتصادی ، ایجاد مشاغل و افزایش درآمدها ، پیامد مثبت کلان شهرها تلقی می شود ، امّا رشد سریع جمعیت ، تراکم شهری ، کمبود زیرساخت ها ، مشکلات زیست محیطی ، ازدحام مهاجرت ، گسترش محله های فقیرنشین و حاشیه نشین ، رشد و تنوع آسیب های اجتماعی روی دیگر پیامدهای کلان شهرها است . 

بر این اساس ، بدیهی به نظر می رسد گردآوری آمار و اطلاعات شهر تهران و ویژگی های هر محله یا منطقه به منظور برنامه ریزی ها و رفاه اجتماعی ، چالش های بزرگی را برای مدیریت شهر فراهم می آورد .

 

هدف اصلی این بررسی که با ابزارهای مشاهد ، مصاحبه و تا اندازه ای با مشاهده ی مشارکتی انجام گرفته است ، ارزیابی وضعیت مسکن در منطقه پیروزی بوده است . به این ترتیب مطالعات مقدماتی در زمینه موقعیت ، مساحت ، ترکیب جنسی ، بعد خانوار ، قومیت ساکنان ، سابقه ی تشکیل محله ، امکانات شهری موجود در آن ، وضعیت اشتغال ساکنان و ….. انجام شده است .

در این تحقیق سعی شده ظرفیت ها و چالش های محله پیروزی منطقه ۱۳ تهران شناسایی شده تا اطلاعات لازم جهت نیل به توسعه و حل مشکلات محله و مسکن مورد ارزیابی قرار گیرد .

 

تعریف مفهوم مسکن :

به دلیل گستردگی  و ابعاد متنوع آن نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه داد به طور کلی « مسکن » به عنوان مکان فیزیکی ، سرپناهی است که نیازهای اجتماعی ، روانی و امنیتی اعضای خانواده در آن تأمین می شود .

 مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی ، کل محیط مسکونی را نیز دربرمی گیرد که شامل کلیه ی خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای به زیستن خانواده و طرح های اشتغال ، آموزش و بهداشت افراد است . مسکن به مثابه غذا یک نیاز اساسی و زیستی است و حق اجتماعی هر فرد و خانواده ای است .

در گذشته مسکن یک دارایی فردی و از نظر اقتصادی غیر تولیدی تلقی می شد . امروزه در برخی از کشورها همچون ایران مسکن به عنوان نوعی سرمایه گذاری و افزایش درآمد است و دارای مفهوم اقتصادی است . 

در حقیقت در بسیاری از جوامع ، بهترین ، پرسودترین ، سریع ترین و مطمئن ترین حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی ، سرمایه گذاری در حوزه زمین و مسکن است . هنگام تورم و رشد قیمت ها ، احداث یا خرید مسکن تدبیری مؤثر برای تثبیت دارایی است و یک نوع سرمایه- گذاری مطمئن برای خانوارها به حساب می آید .