نسبت کنتراست چیست ؟ | بهترین کنتراست در تلویزیون

نسبت کنتراست یا به انگلیسی Contrast Ratio یکی از مشخصات صفحه تلویزیون است که به عنوان نسبت روشنایی روشن ترین رنگ (سفید) به تیرگی تیره ترین رنگ (مشکی) تعریف می شود و می تواند توسط صفحه نمایش در صفحه نمایش، هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد، بهتر است. در این مطلب از سلام بابا تاثیر نسبت کنتراست بر کیفیت تصویر را توضیح می دهیم و همچنین تلویزیون هایی با کنتراست بالا را به شما معرفی می کنیم، در ادامه با وبلاگ تکنولوژی همراه باشید.

  

نسبت کنتراست چیست؟

نسبت کنتراست نسبت بالاترین روشنایی رنگ سفید به کمترین روشنایی سیاه عمیق را نشان می دهد. این مقدار در آزمایشگاهی که تاریکی کامل وجود دارد اندازه گیری می شود. وقتی در مکانی با نور کم برای تماشای تلویزیون می نشینید، عدد نسبت کنتراست بسیار مهم می شود.


اهمیت نسبت کنتراست در تلویزیون

نسبت کنتراست تلویزیون  همیشه برای کیفیت تصویر مهم است، اما اگر از آن در یک محیط روشن (مانند تلفن همراه یا تلویزیون در اتاق روشن) استفاده می کنید، این عدد ممکن است اهمیت کمتری داشته باشد. اما در واقع تماشای صحنه های تاریک در هر مکانی مهم است. این عدد برای موبایل باید حداقل 500 و برای صفحه تلویزیون بیشتر از 1500 باشد. برای پلاسما تا 4000 نیز موجود است و برای دستیابی به کنتراست بالاتر، اکنون تلویزیون های OLED در بازار هستند که کنتراست بسیار بالایی دارند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، تلویزیون های OLED تصاویر بهتر و عمق رنگ بهتری نسبت به تلویزیون های LED دارند.


رنگ سیاه عمیقی که در تلویزیون‌های OLED نمایش داده می‌شود به این دلیل است که این تلویزیون‌ها نور پس‌زمینه ندارند و پیکسل‌ها به خودی خود نور ساطع می‌کنند، بنابراین وقتی پیکسل‌ها خاموش می‌شوند، صفحه نمایش کاملاً تاریک می‌شود.


تاثیر کنتراست بر کیفیت تصویر

نسبت کنتراست تلویزیون معیار خوبی برای کیفیت تصویر است. در واقع، زمانی که رنگ مشکی کاملاً تیره و رنگ سفید کاملاً روشن است، یک تصویر خوب به نظر می رسد. اگر در حال تماشای فیلمی با صحنه های تاریک هستید، قطعاً نمی خواهید سیاه به صورت خاکستری نمایش داده شود. و از آنجایی که تلویزیون ها معمولاً در نمایش رنگ سفید خوب هستند، نسبت کنتراست مهم می شود و نسبت کنتراست بالاتر به معنای سیاهی عمیق تر است.


توجه داشته باشید که رنگ سیاه عمیق برای تماشای تلویزیون در یک اتاق تاریک مهم است. در یک اتاق روشن تر، نور محیطی بازتاب شده ممکن است کنتراست درک شده شما را با رنگ سیاه عمیق کاهش دهد، بنابراین تفاوت چندان قابل توجه نیست. و احتمالاً در تماشای فوتبال یا یک کارتون روشن و رنگارنگ تفاوت چندانی نخواهد داشت.


کنتراست واقعی

NATIVE CONTRAST به معنای کنتراست پنل تلویزیون بدون استفاده از قابلیت پردازش تصویر دیگر یا طراحی خاص برای افزایش کنتراست مانند تیرگی موضعی است.


نسبت کنتراست با کم نور موضعی

نسبت کنتراست با تیرگی موضعی مشابه کنتراست اصلی است، اما با تنظیم ویژگی کم نور موضعی روی زیاد محاسبه می شود.


نحوه تنظیم نسبت کنتراست در تلویزیون های LED

در تنظیمات تلویزیون مواردی وجود دارد که با تغییر و تنظیم آنها می توانید نسبت کنتراست تلویزیون را با توجه به نور محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد تنظیم کنید اما توجه داشته باشید که برخی از این تنظیمات باعث تغییرات دیگری نیز می شود. در کیفیت تصویر انجام دادن


کنتراست: با تنظیم این گزینه می توانید کنتراست تلویزیون را تغییر دهید. این گزینه را روی حداکثر قرار دهید. به ندرت، گاما ممکن است تحت تأثیر این گزینه قرار گیرد و در نتیجه جزئیات در تصویر از بین برود.

Local dimming: این گزینه نور پس زمینه پشت قسمت های تاریک صفحه را کاهش می دهد. کنتراست را عمیق تر می کند و ارزش استفاده را دارد. و می‌تواند سایه روشن یا کم‌رنگی را که در صحنه‌های تاریک وجود دارد را نشان دهد و می‌تواند کل تصویر را کم‌نور کند، مخصوصاً زمانی که تلویزیون عملکرد ضعیفی دارد.

کنتراست پویا: کنتراست پویا از نرم‌افزاری برای پردازش رنگ‌های سیاه و تیره‌تر کردن آن‌ها استفاده می‌کند. متاسفانه این گزینه جزئیات را از تصویر حذف می کند و ارزش استفاده ندارد.

تفاوت بین نسبت کنتراست دینامیک و اصلی


RGB کامل/محدود: گزینه Full RGB ممکن است جزئیات بیشتری را در رنگ های مشکی و سایه ارائه دهد، اما در مقایسه با RGB محدود، تفاوت زیادی وجود ندارد.

گاما: گاما عمق رنگ سیاه را کنترل نمی کند، اما میزان جزئیاتی که در قسمت های تاریک تصویر خواهید دید را کنترل می کند. اگر برای دیدن جزئیات در تصاویر تاریک مشکل دارید، تنظیمات گاما را تغییر دهید.

روشن‌سازی برجسته: در تصاویر فوق‌العاده روشن، جزئیاتی را برجسته می‌کند که بر نحوه نمایش کنتراست تأثیر می‌گذارد و ارزش استفاده در محتوای HDR را دارد اما برای اکثر فیلم‌ها واقعاً مفید نیست.


نتیجه

در پایان لازم به ذکر است که نسبت کنتراست معیار اصلی برای اندازه گیری رنگ ها و وضوح تصاویر است. در خرید تلویزیون حتما به مورد ذکر شده توجه کنید. و اگر میزان کنتراست برای شما بسیار مهم است، تلویزیون های OLED انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.


منبع: rtings

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد